جستجو پیشرفته محصولات
0
سبد خرید خالی است.

آموزش تست قطعات الکترونیکی + بررسی و تست عملی

خواندن این مطلب

15 دقیقه

زمان میبرد!

آموزش تست قطعات الکترونیکی + بررسی و تست عملی

آموزش تست قطعات الکترونیکی یکی از موضوعات مهم در علم الکترونیک است که پیش نیاز تعمیرات وسایل الکترونیکی می باشد.

در این مقاله می خواهیم در پاسخ به اینکه تست قطعات الکترونیکی چگونه انجام می شود؟

با روش های ارزیابی انواع قطعات آشنا شویم که شامل، خازن، مقاومت، دیود، ترانزیستور، سلف، رگولاتور، پتانسیومتر و غیره می باشند.

آموزش تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر

آموزش تست قطعات الکترونیکی، یکی از موضوعات مهمی است که بایستی توسط دانشجویان و علاقمندان به گرایش الکترونیک فراگرفته شود.

در همین راستا، این مقاله را به صورت اجمالی در ادامه برای شما آورده ایم که می توانید به کمک آن، به صورت مقدماتی یک دید کلی از نحوه تست قطعات الکترونیکی اعم از خازن، دیود، ترانزیستور و غیره داشته باشید.

منظور از آموزش تست قطعات الکترونیکی، ارائه راهکارهایی است که شما به عنوان یک مهندس الکترونیک، با داشتن دانش اولیه از قطعات، می توانید برای تعمیر و عیب یابی بردهای الکترونیکی انجام دهید.

نحوه تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر

بخش مهمی از آموزش تست قطعات الکترونیکی، مرتبط با تست قطعات هستند که بایستی مرحله به مرحله انجام گیرد. نحوه تست قطعات الکترونیکی در غالب موارد، با کمک وسیله ای به نام مولتی متر انجام می شود که کار ما را با ابزارهای سنجشی خود، راحت تر می کند.

در تعمیرات یک برد، اولین کار آن است که شما قطعات آسیب دیده را شناسایی کرده و سپس در گام بعدی، بایستی عناصری که به درستی کار نمی کنند را نیز تعمیر کنید. در هردو این مراحل، نیاز به تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر دارید.

پیش از آنکه به ادامه مبحث آموزش تست قطعات الکترونیکی بپردازیم، به صورت خلاصه راجع به مولتی متر می توان گفت:

مولتی متر یک ابزار الکترونیکی است که در ساده ترین حالت، برای اندازه گیری ولتاژ، آمپر و مقاومت در سراسر مدارها استفاده می شود. امروزه این قطعات قابلیت های دیگری از جمله تست عملکرد ترانزیستور، مقدار خازن، تست دیود (اتصال کوتاه) و غیره را نیز دارند. با اتصال دو سیم به قسمت های مختلف در یک سیستم الکتریکی، متخصصان می توانند از مولتی متر برای تشخیص سطوح ولتاژ و مقاومت و غیره، یا تغییرات در جریان الکتریکی اقدام کنند.  

 

چگونگی تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر

برای آموزش تست قطعات الکترونیکی می توان به 2 روش اصلی اشاره کرد. قبل از بررسی این دو روش، ابتدا به این نکته توجه کنید که هر قطعه الکترونیکی، شیوه ای متفاوت برای تست کردن و ارزیابی دارد که بعد از این بخش به بررسی تک تک آنها می پردازیم.

در اولین روش، برخی از قطعات از نظر سالم بودن بدنه و خود قطعه با یک بررسی چشمی تشخیص داده می شوند. در آموزش تست قطعات الکترونیکی، مهم است که شما علل خرابی این نوع قطعات که معمولا بدنه آنها به صورت کامل یا جزئی از بین رفته است را بررسی کنید. چراکه عدم توجه و عیب یابی آنها می توانند منجر به خرابی مجدد قطعات شوند.

در دومین روش، تعمیرکار از مولتی متر کمک می گیرد که تقریبا اصلی ترین بخش کار است. این وسیله می تواند هم برای تست قطعات و هم برای ارزیابی جریان و ولتاژ به کار گرفته شود.

  • ابتدا بایستی قطعات از نظر مشخصاتی که دارند، عملکرد و سالم بودن آنها بررسی شود. در این صورت نیاز به مولتی متر دارید که در ادامه این مقاله برای هر قطعه نحوه تست آن را بیان می کنیم.

در قدم دوم، لازم است تست ولتاژ و جریان انجام شود. برای این بخش نیز از مولتی متر استفاده می شود. به طور مثال میزان جریان ورودی به قطعات، AC و DC بودن ولتاژ، میزان ولتاژ دو سر هر قطعه و مواردی از این قبیل برای هر قطعه و Track بررسی می شود.

 آموزش تست قطعات الکترونیکی

روش تست قطعات الکترونیکی چگونه است؟

تست خازن با مولتی متر

در اولین بخش از آموزش روش تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر، به سراغ مادربردها می رویم. مادربردها، بردهای اصلی هستند از بخش های مختلفی اعم از واحد پردازنده، حافظه RAM، کارت گرافیک، پورت های ارتباطی و غیره تشکیل شده اند.

تست مادربرد با مولتی متر یک فرآیند کاملا تخصصی است که بایستی با توجه به نوع مشکل ایجاد شده بررسی شود. برای تست مادربرد با مولتی متر می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید که عبارتند از:

ابتدا برای آموزش تست قطعات الکترونیکی دخازنر مادربرد، باید کامپیوتر را خاموش کرده و آن را از برق جدا کنید. سپس با گذشت چند دقیقه، مولتی متر را بر روی بر روی کمترین مقدار مقاومت گذاشته و دو سر پراب را بهم متصل کنید. در این حالت بایستی مقدار صفر بر روی صفحه نمایش، نشان داده شود. حال رابط های ATX مادربرد را جدا کرده و به کمک پراب های آن، تمام سیم ها و را بررسی کنید. برای این کار می توانید از جدول راهنمای مخصوص کابل نیز استفاده کنید. اگر مقدار نمایش داده شده صفر باشد، می توان گفت اتصال بین قطعات برقرار است.

مورد دیگر در تست مادربرد، بررسی ولتاژ DC است که بایستی در آن میزان جریان و ولتاژ وارد شده به قطعات مختلف درنظر گرفته شوند.

همچنین شما می توانید با تست مقاومت، اتصالات مدار باز را نیز بررسی کنید. در این حالت در صورتی که مقدار OL بر روی صفحه نمایش نشان داده شود، اتصال قطعات با یکدیگر برقرار نیستند.

شما می توانید از تست مقاومت در منبع تغذیه نیز استفاده کنید. در این حالت نمودار پین های ATX بر روی مادربرد را که می تواند از 20 یا 24 پین تشکیل شود، مشاهده کنید. حال پروب منفی را بر روی شاسی فلزی کامپیوتر قرار داده و پراب قرمز را بر روی هرکدام از این پین های Ground قرار دهید. در این صورت باید خروجی مولتی متر عدد 0 اهم باشد.

نحوه تست خازن با مولتی متر

تست خازن با مولتی متر

حال لازم است به سراغ آموزش تست قطعات با مولتی متر برویم که اولین مورد آن خازن است. خازن وسیله ای برای ذخیره بار است که می توان گفت در اکثر مدارها به کار گرفته می شود. برای تست خازن می توانید از روش های زیر استفاده کنید که عبارتند از:

در اولین قدم بایستی خازن را تخلیه کنید. برای این کار، یک مقاومت 5 وات با چند کیلو اهم ظرفیت را به پایه های خازن متصل کنید.

سپس مولتی متر را بر روی حالت اهم متر قرار داده و دو سر پراب را به دو سر آن متصل کنید.

حال مقدار نمایش داده شده را بخوانید. در صورتی که اندازه آن کم باشد، خازن معیوب است.

در صورتی که عددی روی مولتی متر نمایش داده نشود، خازن معیوب است.

در این حالت بایستی مقدار نمایشی روی مولتی متر از یک عدد کم به تدریج شروع به افزایش کند تا خازن سالم باشد.

خازن الکترولیت

خازن الکترولیتی، نوعی خازن است که دارای قطب مثبت و منفی می باشد. این نوع خازن ها می توانند به خاطر جریان کشی بالا و نیز خشک شدن و یا عدم رعایت پلاریته آن خراب شوند. روش تست قطعات به وسیله مولتی متر در این بخش به شرح زیر می باشد:

خازن را تخلیه کنید.

مولتی متر را روی محدوده 1 کیلو اهم تنظیم کنید.

پراب های مولتی متر را به خازن وصل نمایید. پراب قرمز به پایه مثبت و پراب مشکی به پایه منفی.

در صورتی که شاهد موارد زیر هستید، خازن سالم است:

  • مولتی متر برخی اعداد را برای 1 ثانیه نشان می دهد. آنها را یادداشت کنید.

سپس به حالت OL (مدار باز) برمی گردد. حال اگر بار دیگر هم این تست را انجام دهید، باز همان اعداد نمایش داده می شوند. در این صورت خازن شما درست است.

در صورتی که با تست در مرحله چهارم، تغییری در اعداد وجود نداشت، خازن خراب شده است.

نحوه تست خازن الکترولیتی

خازن غیر الکترولیت

یکی دیگر از روش های رایج برای آموزش تست قطعات الکترونیکی خازن ها، بررسی ظرفیت آنها است که در این حالت داریم:

خازن را تخلیه کنید.

مولتی متر را در حالت اندازه گیری ظرفیت خازنی قرار دهید.

در قدم بعدی بایستی دو سر پراب را به خازن متصل کنید. با توجه به مدل غیر الکترولیتی (بدون پلاریته)، قطبیت پایه ها مهم نیست.

حال مقدار ظرفیت خازنی شما نمایش داده می شود. در صورتی که عددی نشان داده نشد و یا آنکه مقدار آن از مقدار نامی کمتر باشد، خازن معیوب است.

 آموزش تست قطعات الکترونیکی

نحوه تست خازن الکترولیت و غیر الکترولیت

تست دیود با مولتی متر

بخش دوم از آموزش تست قطعات الکترونیکی، مربوط به دیودها است. دیود یا Diode، قطعه ای کاربردی برای عبور جریان در یک سمت است که می توانید آن را در بایاس مستقیم استفاده کنید.

در صورتی که ولتاژ دو سر این قطعه در بایاس مستقیم (بخش مثبت به آند (+) و بخش منفی به کاتد (-)) اعمال شود و بیشتر از ولتاژ آستانه (threshold voltage) باشد، هدایت جریان آغاز می شود.

ولتاژ آستانه در دیودها برحسب جنس آنها متفاوت است که در جنس سیلیکونی در رنج 0.6 – 0.7 ولت و در جنس ژرمانیوم در رنج 0.2 – 0.3 ولت است. حال راجع به شیوه تست این قطعات باید گفت:

مولتی متر را در حالتی که تست دیود است، تنظیم کنید.

پراب های مولتی متر را به آن متصل کنید. پراب منفی به بخش کاتد (قسمتی که یک نوار سفید دارد) و پراب مثبت را به بخش آند وصل نمایید.

حال مقدار نمایش داده شده روی مولتی متر بایستی در مقادیر ولتاژ آستانه که بالاتر اشاره کردیم، برحسب جنس دیود، قرار گیرد. (بایاس مستقیم)

در مرحله بعد، باید جای پراب ها را با یکدیگر عوض کنید. پراب منفی به پین آند و پراب مثبت به پین کاتد. با این کار، مقدار OL (مدار باز) به علت عدم عبور جریان نمایش داده می شود. (بایاس معکوس)

تست دیود نوری با مولتی متر

دیود نوری یا دیود نور افشان که ما آن را با عنوان led می شناسیم، نوعی دیود است که در بایاس مستقیم خود می تواند با تابش فوتون نور تولید کند.

ویژگی های این نوع دیود همانند دیود های معمولی بوده اما تنها تفاوت آن است که در مدل های نور افشان فروسرخ تا سبز، مقدار ولتاژ آستانه در حدود 1.4 – 2.9 ولت متغیر است.

حال برای آموزش تست قطعات الکترونیکی با دیود نوری می توان گفت:

مولتی متر را روی حالت تست دیود یا همان تست اتصال کوتاه قرار دهید.

سپس دو سر اهم متر را به led متصل کنید. پراب مثبت به پایه مثبت (که معمولا پین بزرگتر است) و پراب منفی به پایه منفی (که معمولا کوچکتر است).

حال در صورتی که اهم متر صدایی بدهد، بدین معناست که led شما اتصال کوتاه و خراب شده است. همچنین عدد روی مولتی متر را بخوانید.

حال پراب ها را با پایه های دیگر عوض کنید و عدد مولتی متر را بخوانید. در صورتی که با انجام این کار، در یک حالت عدد نشان داده شد و در حالت دیگر عددی نمایش نداد، دیود led شما سالم است. در غیر اینصورت اگر در هردو حالت عددی نشان داده شود، led خراب است.

نحوه تست دیود با مولتی متر

تست مقاومت با مولتی متر

در قسمت بعدی از آموزش تست قطعات الکترونیکی، لازم است تا مقاومت را از مدار قطع نموده و مقدار نامی آن را از روی کدهای رنگی روی مقاومت و یا مشخصات روی قطعه مشاهده کنید. حال لازم است:

مولتی متر را بر روی اندازه گیری اهم تنظیم کنید.

در قدم بعدی بایستی دو پراب را به دو سر مقاومت متصل کرده و مقدار مقاومت آن را با مولتی متر بخوانید.

حال مقدار نامی را با مقدار مولتی متر مقایسه کنید. در صورتی که مولتی متر حالت بی نهایت، OL یا حالت اتصال کوتاه را نشان دهد، مقاومت خراب شده است. در غیر اینصورت، حتی اگر اختلاف این دو عدد مقدار کمی باشد، مقاومت سالم است.

نکته: در زمان خواندن و تست مقاومت، لازم است تا از برخورد دست با پایه های مقاومت جلوگیری شود.

نحوه تست مقاومت با مولتی متر

تست سلف با مولتی متر

سلف، یکی دیگر از قطعاتی است که ممکن است در مدارهای مختلفی اعم از رله ها، منابع تغذیه و غیره مشاهده کنید.

استفاده از سلف می تواند به منظور کاهش نویز فرکانس بالا، اطمینان از ایمنی و EMC، ذخیره موقت انرژی در میدان الکترومغناطیسی و نیز کاهش نوسانات جریان استفاده شود.

در رابطه با آموزش تست قطعات الکترونیکی از این طریق می توان گفت:

ابتدا مولتی متر را بر روی تنظیمات اهم متر بگذارید.

حال پروب های آن را به پین های طرفین سلف متصل کنید.

با این کار می توانید مقاومت ترمینال های سلف را بیابید. در این روش، نیازی نیست نگران قطبیت پین ها باشید. چراکه هدف ما تعیین مقاومت آن است.

اگر مقدار اهم اندازه گیری شده، کم باشد، سلف به درستی کار می کند. این مقدار می تواند بین 1 تا 11 اهم باشد.

اگر مقاومت سلف اندازه گیری شده زیاد باشد، سلف معیوب است و باید آن را تعویض کنید.

همچنین اگر مقاومت سلف اندازه گیری شده بسیار کوچک باشد، تقریبا صفر اهم،  این نشان می دهد که سلف از داخل اتصال کوتاه شده است و باید آن را تعویض کنید.

4 (3) آموزش تست قطعات الکترونیکی

نحوه تست سلف با مولتی متر

تست ترانزیستور با مولتی متر

یکی از مباحث مهم در زمینه آموزش تست قطعات الکترونیکی، ترانزیستورها هستند.

به طور خلاصه باید گفت ترانزیستورها قطعاتی اکتیو و سه پایه هستند که می توانند برای سوئیچینگ (کلید زنی) و نیز تقویت کنندگی (جریان) استفاده شوند.

این مدل قطعات بسیار رایج و کاربردی بوده و به دو نوع کلی BJT یا ترانزیستور پیوند دو قطبی و نیز FET یا ترانزیستور اثر میدان تقسیم می شوند.

حال راجع به نحوه تست این مدل قطعات ابتدا در مدل های FET از نوع n-channel می توان گفت:

ابتدا ترانزیستور را در حالت تست دیود قرار دهید.

پراب قرمز را به ترمینال ورودی دیود و پراب مشکی را به ترمینال COM متصل کنید.

حال پایه گیت را با پراب مثبت مولتی متر تحریک می کنیم. برای این کار، پراب منفی را به پایه درین و پراب مثبت را به پایه گیت متصل کنید. در این حالت مولتی متر ولتاژ کمی را به پایه گیت اعمال می کند. حال بایستی پراب منفی در همان پایه درین و پراب مثبت در پایه سورس قرار گیرد. در این حالت باید ارتباط بین پایه های سورس و درین برقرار بوده و عددی روی مولتی متر نشان داده شود. این عدد باید مقدار کمی داشته باشد که برحسب نوع ماسفت عدد آن متفاوت است.

بخش دوم آن است که پایه گیت را با ولتاژ منفی تحریک کنیم. در این حالت پراب مثبت را به پایه سورس و پراب منفی را به پایه گیت وصل کنید. سپس پراب مثبت را روی همان پایه سورس نگه داشته و پراب منفی را به پایه درین متصل کنید. در این حالت مقدار روی مولتی متر باید به حالت OL نمایش داده شود. این وضعیت نشان می دهد که اتصالی بین پایه های سورس و درین با تحریک منفی ایجاد نمی شود.

نکته: توجه کنید که آموزش تست قطعات الکترونیکی ترانزیستور در این بخش از دو قسمت تشکیل شده که باید هردو انجام شوند و هر دو مورد بایستی نتایج مطلوب را داشته باشند.

شماتیک ترانزیستورهای FET و BJT

تست ترانزیستور BJT با مولتی متر

مدل دیگر از رایج ترین قطعات در الکترونیک، ترانزیستورهای BJT هستند. در این ترانزیستورها، پایه بیس، پینی است که می توان با تحریک آن، به دو پایه دیگر اتصال را برقرار کرد. برای تست ترانزیستور BJT (مدل NPN) با مولتی متر داریم:

مولتی متر را بر روی تست دیود قرارد هید.

از روی دیتاشیت، پایه های امیتر، بیس و کلکتور قطعه را بررسی کنید.

حال ابتدا پایه بیس را با پراب قرمز تحریک می کنیم. برای این کار ابتدا پراب قرمز را بر روی بیس قرار داده و پراب مشکی را روی کلکتور قرار دهید. در این حالت یک عدد بر روی مولتی متر نمایش داده می شود که تقریبا 0.6 – 0.7 است.

حال پراب قرمز را روی همان پایه بیس نگه داشته اما پراب مشکی را روی پایه امیتر می بریم. حال عدد روی مولتی متر باید در همان مقدار نمایش داده شده در بخش قبل باشد. در این حالت ترانزیستور شما سالم است.

بخش دوم آموزش تست قطعات الکترونیکی در ترانزیستورها، برای تحریک پایه بیس با پراب مشکی است. در این حالت دو مرحله قبلی را با جابه جا کردن پراب های قرمز و مشکی انجام دهید. در این حالت نباید مقداری روی مولتی متر نمایش داده شود و یا مقدار آن عدد 1 یا OL باشد. چراکه نمی توان با تحریک منفی، انتظار برقراری اتصال را در این قطعات داشت.

آموزش تست ترانزیستورها با مولتی متر

تست رله با مولتی متر:

رله یا Relay یک نوع کلید مکاترونیکی است که می تواند به وسیله جریان الکتریکی، باز و بسته شود.

این قطعه در ساده ترین حالت از 5 پایه تشکیل می شود که 2 پایه آن برای بوبین و 3 پایه برای کنتاکت است. استفاده از این قطعه می تواند در وسایل مختلف اعم از آپارتمان ها، دزدگیرها، ماشین های لباسشویی، سیستم های شوفاز و غیره استفاده شود.

به همین جهت آموزش تست قطعات الکترونیکی رله ها می تواند برای تعمیرکاران ضروری باشد. برای لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

در ابتدا پارت نامبر قطعه را جستجو کرده، شماتیک آن را دانلود کنید. حال پایه های کنتاکت و بوبین را شناسایی نمایید.

اولین تست برای آزمایش اتصال کوتاه پایه های بوبین است. در این حالت مولتی متر را بر روی تست اتصال کوتاه قرار داده و پراب های مشکی و قرمز را به دو سر بوبین وصل می کنیم. در صورتی که مقدار مقاومتی بر روی مولتی متر نمایش داده شود، این به معنای سالم بودن رله بوده و در صورتی که مقدار آن صفر باشد و صدای بوق ایجاد شود، اتصال کوتاه شده و رله خراب است.

حال در صورت موفق بودن بخش قبل، بایستی از یک منبع تغذیه 5 ولت استفاده کنید و آن را به دو سر بوبین رله وصل می کنیم. در این صورت بایستی کنتاکت رله ها عمل کرده و صدای وصل شدن کلید در رله شنیده شود.

در تست دوم، پراب قرمز را به پایه ورودی کنتاکت وصل کرده و پراب منفی را به دو پایه کنتاکت دیگر وصل می کنیم. در این حالت مولتی متر در وضعیت تست اتصال کوتاه (بوق) قرار بگیرد. زمانی که پراب منفی به کنتاکت NC وصل می شود، باید یک صدای بوق ایجاد شود. همچنین زمانی که پراب منفی به پایه NO وصل شود، نباید صدای بوق (اتصال کوتاه) ایجاد شود.

نحوه تست قطعات الکترونیکی

 

نحوه تست قطعات الکترونیکی رله به وسیله مولتی متر

تست پتانسیومتر با مولتی متر:

پتانسیومتر ها، قطعاتی همانند مقاومت هستند اما می توان ظرفیت آنها را به کمک ویژگی که دارند، کم یا زیاد کرد. برای تست این قطعه نیز کافیست همانند آموزش تست قطعات الکترونیکی مقاومت ها عمل کنید.

  • ابتدا مولتی متر را روی اندازه گیری اهم تنظیم کنید. حال بایستی یک پراب را به پایه وسط و پراب دیگر را به یکی از پایه های کناری متصل نمایید.
  • حال شروع به چرخاندن پتانسیومتر نموده و بایستی در این حالت، مقدار مقاومت از صفر تا ظرفیت حداکثری این قطعه تغییر کند.

نکته: در صورتی که این مقدار تغییر نکند و یا آنکه پرش هایی را به صورت ناگهانی در مقدار مقاومت مشاهده کنید، بهتر است این قطعه را تعویض نمایید.

شیوه تست پتانسیومتر با مولتی متر

تست فیوز با مولتی متر: 

مورد دیگری که می توان برای آموزش تست قطعات الکترونیکی بیان کرد، فیوزها هستند که ممکن است شما هم یکبار آن را دیده باشید.

این قطعات که متداول ترین آن به شکل یک استوانه شیشه ای است، برای محدود کردن عبور جریان ساخته شده اند. در صورتی که جریان بیشتر از حد قابل تحمل و تعریف شده برای قطعه باشد، مدار داخلی آن از بین رفته و سیگنال ورودی به مدار را قطع می کنند.

برای تست این قطعه می توان به روش زیر اشاره کرد:

  • ابتدا مولتی متر را بر روی تست اتصال کوتاه (بوق) قرار دهید.
  • سپس پراب های آن را به دو سر فیوز متصل نمایید.
  • حال در صورتی که مولتی متر صدای بوق ایجاد کند، قطعه سالم است.
  • در غیر اینصورت اگر صدایی ایجاد نشده و یا مقدار OL نمایش داده شود، فیوز مشکل دارد.

 

تست فیوزها با مولتی متر

تست رگولاتور با مولتی متر:

در انتهای آموزش جامع تست قطعات الکترونیکی، به نحوه ارزیابی رگولاتور ها می پردازیم. رگولاتورها از دیگر وسایل مهمی هستند که می توان از آنها برای تثبیت ولتاژ DC استفاده کرد.

شما می توانید از این قطعه نیز برای تنظیم ولتاژ استفاده کنید. به همین خاطر به آنها مبدل DC به DC نیز گفته می شود. این قطعات هم می تواند به صورت خروجی ثابت و هم به صورت خروجی متغیر (با پسوند ADJ) طراحی شوند. برای تست آن، می توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

اولین بخش از تست رگولاتور، مربوط به اتصال کوتاه است. در این حالت مولتی متر را در حالت اتصال کوتاه (حالت بازر یا اهم متر) قرار داده و پایه ورودی (1) آن را به پراب مثبت مولتی متر و پایه منفی آن را به پایه های 2 و 3 متصل کنید. در این حالت نباید اتصال کوتاهی بین پایه 1 و پایه های 2 و 3 برقرار باشد. (نباید صدایی از بازر بشنوید یا مقدار اهم نباید کمتر از 20 باشد).

همچنین بخش اول را برای پایه 2 نیز تکرار کنید.

حال به بخش دوم آموزش تست قطعات الکترونیکی رگولاتور می پردازیم که باید در این قسمت، ولتاژ خروجی آن را اندازه بگیرید. سلکتور مولتی متر را بر روی اندازه گیری ولتاژ قرار دهید. حال دو پایه زمین و ورودی رگولاتور را به یک منبع تغذیه متصل کنید. پراب مثبت را به پایه خروجی رگولاتور و پراب منفی آن را به پایه زمین متصل کنید. حال مقداری که روی مولتی متر نمایش داده می شود، باید با مقدار Vout در دیتاشیت قطعه یکسان باشد.

شما کاربران می توانید از فیلم آموزش تست قطعات الکترونیکی نیز در این صفحه برای تکمیل دانسته های خود استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم با دنبال کردن پیج اینستاگرامی ما، از آموزش تصویری تست قطعات الکترونیکی و موضوعات مرتبط در این بخش بهره مند شوید.

لینک صفحه اینستاگرام

درباره نویسنده



نویسنده

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط